dimecres, 23 de març del 2016

Botticelli a Kensington






Dilluns visito el V&A museum que presenta l'exhibició Botticelli revisited, dedicada a aquest autor però especialment a mostrar la influència posterior de l’artista toscà. L’exposició es divideix en tres àmbits que es recorren en sentit invers al cronològic. El primer està dedicat a la presència de Botticelli a l’art actual. Hi ha diverses mostres d’artistes contemporànies que han pres com a base, essencialment, els seus dos quadres sobre Venus començant per l’inevitable Andy Warhol. També té una presència la cinematografia. De fet, el primer que es pot veure son dos breus clips que mostren aquesta persistència: el baró de Munchhausen que filmà Terry Gilian als vuitanta i l’aparició d’Ursula Andress, sortint del mar al film que enfrontava James Bond amb el Dr. No

Personalment l’espai més interessant és el segon i potser el que justifica l’exposició. Botticelli, tot i que ara sembli difícil ara d’imaginar, estigué gairebé oblidat durant dos segles, a diferència per exemple d’un artista com Miquel Angel. El XIX viu un redescobriment d’aquest pintor que en gran part fou degut als anglesos, a gent com Walter Pater que tingué en aquest sentit una influència decisiva. La pintura dels prerafaelites n’és una conseqüència directa d’aquest esdeveniment i és aquí on es troben les millors obres de l’exposició, especialment algunes mostres del treball de Dante Gabriel Rosseti. El fons musical d’aquesta part de l’exposició és una altra obra directament relacionada amb aquest descobriment: la primavera de Debussy.



Finalment el tercer àmbit recull una molt bona part del legat de Botticelli present a la Gran Bretanya. Hi ha cinquanta i cinc obres. Quasi totes pertanyen al seu darrer període, quan la influència de Savoranarola el va inclinar a la pintura religiosa, amb alguna excepció com el retrat de Venus nua que teniu al damunt. Moles obres en realitat són fruit del seu taller i em desperten el dubte de saber com devia viure interiorment aquest procés, un home provinent de l’acadèmia platònica de Ficino

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada