La Courtauld Gallery exhibeix aquesta
primavera dues exposicions petites en dimensió però d’un gran valor artístic.
La primera consisteix en els tresors de la col·lecció Hamilton que retornà a
Anglaterra després de més d’un segle. La col·lecció pertanyia a la casa ducal
del mateix nom i fou venuda a un museu berlinès a finals del XIX. Ara retorna
per primer cop a aquest país contenint una sèrie de dibuixos de Botticelli, que
havien de formar part d’una edició de la divina comèdia. Els dibuixos són així
il·lustracions de diferents passatges del text , obres d’una gràcia i precisió
excepcionals que cal mirar amb cura i tranquil·litat. L’altra exposició es
centra a tres obres de Pieter Bruegel que tenen la peculiaritat de ser
“grisailles”, és a dir, d’haver estat pintades només amb tonalitats del gris:
la mort de la verge, tres soldats i crist i la dóna presa en adulteri, que és
l’únic que pertany a la col·lecció londinenca. S’inclouen també algunes
versions posteriors d’aquestes obres que mostren la seva influència.
Especialment en el de la verge la Il·luminació assolida és d’una qualitat
excepcional. L’ocasió em serví per acomiadar-me per una temporada, que imagino
llarga, de la meva londinenca favorita que segueix treballant al folies-bergère
sense acabar de passar-s’ho gaire bé per la cara que fa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada