Si la cerimònia
dels oscar em va donar l’oportunitat de parlar d’un dels meus ídols teatrals
britànics, Rylance, avui toca parlar del que precisament era el seu company de
repartiment a End Game, Simon Mc Burney, el director de Complicite, del que
ahir vaig veure el seu darrer treball a Barbican, The encounter. Aquesta obra narra
l’experiència de Loren McIntyre un fotògraf del National Geographic, que estigué tres mesos vivint amb una tribu
de la vall Javari que no havia tingut contacte anteriorment amb la
“civilització” En un viatge posterior arribà a la que els geògrafs consideren
la font principal del riu Amazones (Petru
Popescu va escriure una novel·la sobre el primer viatge, Amazon Beaming, en castellà, el
Amazonas nace en el cielo).
Fer una
pel·lícula sobre aquesta història podria resultar relativament senzill. No és obvi com fer-la en un teatre i
McBurney ha triat solucions radicals.
D’entrada, ell és l’únic actor, desdoblant-se en tots els personatges de la
història i deixant un lloc també per ell mateix en qualitat d’actor narrador.
Per tal de fer això, adopta una solució tecnològica. Al teatre et donen uns
auriculars indispensables pel seguiment de l’obra. La manipulació del so dels micròfons li
permet fer la veus dels diferents personatges i la utilització d’un micròfon
biaural, li permet crear una sensació espaial
que permet al nostre cervell configurar, mitjançant l’oïda, l’escenari
de la jungla. Tot això és complementat amb una sèrie de gravacions molt
variades des del mobil de l l’actor, un professor de física de Cambridge, el
mateix Popescu, que donen llum sobre allò que està succeint a l’escenari.
Com us podeu imaginar, el resultat produït és
una dels espectacles més originals que mai he pogut veure, i sobre tot sentir. El desplegament físic de
McBurney és extraordinari i la representació assoleix moments d’una intensitat
extrema. L’obra però no es limita a una peripècia, que ja té prou interès en
ella mateixa, sinó que McBurney planteja el viatge com una indagació en la
matèria de la realitat, cosa que també feia un altra gran espectacle del que
vaig gaudir al Barbican drowning by numbers, i en concret del temps, doncs el viatge de la tribu, que McIntyre, perdut
i sense cap estri, es va veure obligat a seguir, és un intent de tornar a
l’origen, de donar la volta al temps, una possibilitat inimaginable pel nostre
sentit comú, però tanmateix des del punt de la física, concebible i plausible.
Si considerem que l’autor del text és el mateix senyor que amb cinquanta vuit
anys fa una demostració de vigor i intensitat física a l’escenari, és difícil
no pensar que efectivament McBurney està una categoria superior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada